Monday 6 August 2012

9 Makanan Untuk Berhenti Merokok

Assalamualaikum...

alhamdulillah...
dah lebih 2 minggu kita umat islam berpuasa...
cepatnya masa berlalu...huhu...




Tengah jalan2 aku TERpandang 1 panduan berhenti merokok...
so....entry aku kali ni nak kongsi sikit pasal macam mana nak berhenti merokok...
utk pengetahuan, aku ni bukan perokok taw...
just nak bagi inform kat pembaca2 blog ni cara nak berhenti merokok...
khas utk perokok tegar la...
takkan la korang x syg diri sendiri kot...? lagi2 org yg TERhidu asap rokok korang kan...
asap rokok tu bahaya beb...
kalau korang tak syg diri sendiri takpe la.,
tapi ingat la orang yg berada disekeliling korang yg tak merokok...

AMEKAW.!
hahaha......
 ni la cara nak berhenti merokok...





SADERI , LOBAK & TIMUN


Selain zat yang ada dalam ketiga-tiga sayuran ini , ia juga bertindak sebagai penghalang untuk si perokok . Tekstur rangup dalam sayuran ini membantu mengurangkan keinginan anda untuk merokok . Selain itu , ia juga membuat rasa rokok menjadi kurang sedap..



SUSU




Tatkala anda berhenti merokok , bibir anda akan rasa hilang kenyalnya dan automatik bibir anda akan menjadi lebih gelap daripada biasa . Ada beberapa orang mengatakan dengan meminun segelas susu , ia mampu menghidupkan kembali kelazatan pada bahagian bibir anda . Jika anda menghisap rokok kemudian meminum susu , pasti rasanya kurang sedap . Jadi , jika anda berkeinginan menghisap rokok , ayuh minum segelas susu agar `nafsu` rokok anda akan terbantut .



BROKOLI
 



Brokoli merupakan sayuran yang bermanfaat bagi perokok dan juga baik untuk yang bukan perokok . Jenis sayuran ini mengandungi sulforaphane yang bertanggungjawab untuk melindungi paru-paru dari racun .



SERAT BUAH-BUAHAN




Merokok secara terus menerus dapat mengurangkan vitamin C dalam tubuh anda . Ini kerana , nikotin akan menyerap sekaligus menjadikan tubuh tidak sihat . Untuk itu , anda perlu perbanyakkan pengambilan buah-buahan seperti oren dan lemon .



EPAL

 
Rokok memberikan banyak racun dalam darah dan menyebabkan berbagai penyakit . Makan epal setiap hari dapat memerangi racun tersebut . Epal mengandungi banyak air yang bantu mengeluarkan racun dalam tubuh . Tekstur rangup epal juga dapat mengurangkan keinginan untuk merokok .



BAWANG PUTIH & HALIA



Kedua bahan ini membuatkan masakan anda bertambah lazat . Rasa panas dari bawang putih dan halia mampu membantu anda menyahkan racun-racun yang ada . Bawang putih dan halia dapat membantu dalam menjaga aliran darah dan tekanan ketika anda sedang berusaha untuk berhenti dari merokok .
 

MAKANAN HERBA



Tumbuh-tumbuhan seperti rosemary dapat mengurangkan kecenderungan untuk merokok . anda boleh mencubanya dalam  kehidupan anda .



MADU



Madu dapat melepaskan glukosa ke aliran darah . Madu juga memiliki anti oksidan yang membantu menghilangkan racun dalam tubuh .

 

KAYU MANIS


Jika rokok adalah rakan yang kurang sihat ,maka lain pula dengan kayu manis . Jika anda menghidu aroma kayu manis , ia juga seakan ketagih seperti rokok . Jadi hidunya selalu , kerana kayu manis mampu menenangkan saraf dan otak .

----------------------------------------------------

begitu larh cara-cara nak berhenti merokok....
harap entry ini dapat memberi panduan kepada pembaca dan perokok...
sayangilah diri anda...jauhi rokok yg membunuh...


sekian
~wanza~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...