Saturday 6 October 2012

5 Cara Mencegah Tumbuhnya Jerawat

...ASSALAMUALAIKUM...

bosan dalam kepanasan ni teringin plak nak buat entry... dah lame tak menaip..hehe

apa ni??
oh jerawat.! benci giler la.. 


habis hilang hensem/cun korang kan...
mejoriti ramai yg bencikan jerawat di muka.. betul tak/?? ahaha..
 
takpe-takpe..aku ada sikit tips yang nak kongsi dengan korang...
(baca taw kalau nak tahu)

firstly korang mesti kena banyakkan makan bawang putih.. tau kenapa.?? sebab bawang putih ni dapat menghancurkan bakteria yang ada pada pori-pori kulit taw.. selain tu jugak,bawang putih berfungsi meningkatkan sistem imunisasi tubuh, termasuk kulit sehingga dapat mencegah tumbuhnya jerawat...


kedua .! sinari kulit dengan matahari.. kulit kita ni memerlukan sinar matahri supaya terjaga kesihatannya sehinnga sel-selnya dapat aktif secara sempurna.. biarkan kulit terkena sinar matahari pagi paling tidak 15 minit setiap hari.. (bukan suruh berjemur sampai kulit gelap taw) hehehe..


 
exercise dan tidur yg mencukupi juga penting ea... jangan lupa ok... stress yang korang alami setiap hari juga akan menyebabkan ketidakseimbangan hormon dan akhirnya menyebabkan jerawat tumbuh.. bersukan iaitu bersenam,berjogging adalah excercise yang baik dan tidur yang mencukupi akan membantu tubuh menstabilkan kembali hormon-hormon korang..


hah.! yang ni penting sangat.. cuci muka dengan air suam.. ingat ea jerawat boleh tumbuh kerana kotoran yang memasuki pori-pori kulit.. so,air suam berfungsi membuatkan pori-pori terbuka untuk sementara,sehingga sabun pencuci muka korang boleh membersihkan kulit secara maksima..

akhir sekali, bersihkan tubuh dari toksin.. makanan yang kurang bersih dan persekitaran kite yang terdedah setiap hari dapat menjadikan toksin dan merangsang tumbuhnya jerawat di kulit.. minum air putih yang cukup setiap hari.. toksin-toksin yang terdapat di dalam tubuh akan keluar bersama air kencing dan najis...

#ok cukup la 5 tips yg dapat aku kongsikan kat korang ea...
siapa teringin muka takde jerawat boleh ikut tips ni..
insyallah..

selamat mencuba... :)


sekian
~wanza kuat bebel~





1 comment:

Anonymous said...

Hi admin, I'm also interested in this. (Take a look at the latest post on my site for details.) This was a really interesting read, you have definitely given me some food for thought!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...