Tuesday 8 October 2013

jangan berulang lagi

Hari semakin gelap,kedengaran azan sudah berkumandang menunjukkan waktu maghrib dah masuk. Ramai umat islam memenuhi ruang solat di masjid untuk menunaikan kewajipan yang diperintah. Aku turut mengikuti pergerakan orang lain untuk solat jemaah bersama2 jemaah lain..
Alhamdulillah dapat ikut dengan khusyuknya..

Setelah selesai solat,ada seorang jemaah (umur lebih tua dari aku) datang kat aku sambil bertanya, "adik..boleh abang nak tumpang balik sekali?" Kebetulan aku naik kereta bersama member aku. Dalam kepala otak aku dah pikir macam-macam.

Siapa plak org ni? Mana la aku kenal.. apahal tiba2 nak tumpang aku.? Kebetulan plak aku teringat nasihat mak ayah aku "jangan sesekali tumpang orang yang tidak dikenali,bahaya..nanti tak pasal-pasal jadi macam haritu... nak ke?" Nasihat jiran aku juga aku tidak lupa "bawa kenderaan tu elok2,jangan nak main bagi tumpang orang yang tak kenal plak" Terus aku pandang orang yang mencuriga tadi.. glurrwwpp (terkeduuuuu)...

Dengan perlahan-lahan aku cuba jauhkan diri daripada dia,tapi diekori juga. Jantung aku berdegup kencang, bulu roma mula menegak, bibir mula mengucap kalimah Allah, otak mula berfikir cara nak selamatkan diri. Masa boleh menikam kita jika tak pndai gunakan..

Aku dan member aku buat slumber je. Sedang asyik bual dia datang ke kereta aku pakai. Tak sampai 10minit dia cabut radio dalam kereta tu dan menghilangkan diri tanpa kami sedar. Lpas kejadian Aku ajak member aku balik.aku tengok kat radio kereta jadi rompong. Nahh kauuu.. ternganga aku dibuatnya. Empangan air mata mula rekah, menitip perlahan. Hati kami jadi tidak menentu atas apa yang ditimpa..

Tiba-tibaaaaa....

ALLAHU AKHBAR..... ALLAHU AKHBAR.....,

Kedengaran azan berkumandangan lagi..cepatnya azan dialunkan. Mata aku terbuka.

Laaa...mimpi rupanya. Tengok jam, Azan subuh rupa. Cepat-cepat aku mengucap kalimah Allah. Pergi amik wuduk dan solat. Permainan tidur yang menakutkan. Boleh jadi cemas, berpeluh-peluh..

#sekadar perkongsian walaupon hanya mimpi. Harap xberlaku lagi. Cukup memcabar,iman perlu kuat.
Benda ni sama je yang pernah berlaku pada diri aku pada awal tahun.

#shortstory..
#pengajaran= jauhi dengan orang yang kelihatan mencurigakan,

Sekian.....

2 comments:

Anonymous said...

bile mmpinyee ne?

Zuyyin wamozai said...

Semalam.still fresh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...