Thursday 11 April 2013

aku bukan perokok !

Assalamualaikum

apa kabar yg sedang membaca entry aku ni.? harap sihat2 selalu... malam ni teringin pulak nak menaip... bukan senang nak curi masa yang sempit... so ni la kesempatan masa yang aku dapat...
alhamdulillah :)

entry kali ni nak cerita sikit pasal rokok...
apa la kelebihan rokok ni ea.? (kepada perokok)... ini pertanyaan la... korang dok habiskan duit berpuluh-puluh semata-mata nak beli rokok dan hisap.... kan dah ada pembaziran kat situ... oke aku memang tak paham la... baik korang guna duit nak beli rokok tu belanje aku makan... :D hehe... belanja aku makan, lagi bagus... ada faedah, pahala pon dapat... erm adoi...
ada yang kata kalau tak dapat rokok sehari boleh demam la, lesu la.. dan mcm2 lagi jawapannya...
eh.? yeke.?

sekarang ni pon budak sekolah rendah pon dah pandai merokok.! WTF!!
siapa perlu disalahkan ni.?
parent.? kawan.? saudara-mara.? persekitaran.?
oke persoalan tu patot pandai la fikir...
bagi aku lah kan, yang salah tu `DIRI SENDIRI`
cepat sangat terpengaruh.?
betol tak.?

aku ni seumur hidup tak merokok,terhidu asap rokok ada la..
okeyh je, sihat je.. xde pon rasa lesu bile rokok...
jujur la dari aku, aku tak merokok.. thanque :)
ada yang kata
 "kau tak merokok mana nak rasa semua ni"...
persoalan aku,.. perlu ke aku merasai benda2 cmtu ?
puiihhhh...hey.! hey! not my taste la... :P ahahaha

mejoriti ramai kawan2 aku jenis suka memanggil asap jin.. elok je aku lepak ngan dorg.. yela dorg kawan aku.. dorang nak merokok dorang pnya pasal la...jnji tak ajak aku terjerumus nak pggil2 jin.. erm tapi kenapa aku tak terpengaruh ea.?
ahaha... aku pon tak tau kenapa...
korang pandai2 la pikir ea...

nasihat aku la kan...

 kepada yg tak merokok : jangan la korang sibuk2 dok gatal2 tangan + mulut nak gi test camne rasa bile dapat feel merokok..bile dah pekena penangannya,nah kau.! susah plak nak bhenti...
kepada yang merokok : cepat2 la berhenti merokok...berusaha berhenti.. kalau betol korang sayang keluarga, saudara2 lain....
kepada yang dah berhenti merokok : alhamdulillah...tahniah,kerana dah berjaya jauh dari rokok..jangan dok ketagih lagi plak ea...:)



maaflah, aku nii bukan bagus mana pon, nak ajar, nak tegur2 orang kat luar sana kan...just nsihat dan pndapat je...kalau syang keluarga, jangan la merokok...

#menghidu asap rokok adalah lebih berisiko berbanding dengan yang sedap menghisapnya...


*sekian terimas*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...